Propozycja zadania zgłoszonego do programu współpracy na rok 2018

To nie była pierwsza nasza propozycja tego typu. I nie pierwsza odmowa jej uwzględnienia. 

Proponowane nowe zadanie:
Rozproszone Mieszkalnictwo Wspierane „Aktywne usamodzielnienie” — program adresowany do bezdomnych i zagrożonych bezdomnością samotnych dorosłych i rodzin z dziećmi

Uzasadnienie:
— program „Aktywne usamodzielnienie” uzupełnia program mieszkalnictwa wspieranego zespolonego prowadzonego przez TPBA w ośrodku na ul. Trębackiej i działania Habitatu;
— adresaci programu to mieszkanki i mieszkańcy schronisk dla o. bez domu i także kobiety z takich ośrodków, jak np. lokatorki DSM i hostelu dla ofiar przemocy jako zagrożone bezdomnością;

— program spełnia warunki interwencji i integracji, czyli dwa z trzech aspektów pomocy (obok profilaktyki/prewencji), 

— program dla 5 rodzin (rodzice/rodzic z dzieckiem/dziećmi) i 5 osób samotnych,

— liczba osób objęta łącznie programem może sięgać od min. 15 os. i więcej (w zależności od liczby dzieci i ich opiekunów),
— nie ma w mieście placówek koedukacyjnych, także dla par z dziećmi, a istniejący w Łodzi program mieszkalnictwa wspieranego jest adresowany wyłącznie dla samotnych mężczyzn (ośrodek na ul. Trębackiej),

— w Łodzi brakuje działania pośredniego, adresowanego do osób bez domu znajdujących się już poza początkowym etapem bezdomności, czyli opatrzonych pomocą w sytuacji kryzysowej i wsparciem interwencyjnym w trybie noclegowni i schroniska (tam pobyty z założenia są krótkoterminowe) a etapem ostatnim (tzn. pełna samodzielność we własnym mieszkaniu): osoby na tym środkowym etapie przeszły już w placówkach cykl wsparcia w reakcji na ich początkową destabilizację życiową, są też już często po szkoleniach zawodowych,

— osoby włączone do proponowanego programu przechodzą najpierw kwalifikacje przed zespołem specjalistycznym, aby określić ich możliwości utrzymania się w mieszkaniu, motywację itp.,
— wartością programu jest zakwaterowanie w mieszkaniach rozproszonych w środowisku społecznym „naturalnym”: co lepiej przygotowuje do pełnej samodzielności i daje poczucie odrębności i sprawstwa w przeciwieństwie do życia w placówce zbiorczej (hermetycznej, specjalistycznej, stygmatyzującej i zamkniętej na inne doświadczenia, gdzie mieszkańcy reprodukują własne przeżycia w jednorodnej grupie, co nie jest korzystne),  

— integralnym elementem programu jest aktywizacja zawodowa poprzez CIS i  w dalszej kolejności poprzez włączenie beneficjentów programu m.in. do pracy w ramach spółdzielni (socjalnej czy os. prawnych), prowadzonych przez organizacje odpowiedzialną za realizację projektu, co pomoże ustabilizować sytuację finansową beneficjentów programu, powrócić ich na rynek pracy w bezpiecznych warunkach zatrudnienia, pomagając zdobyć doświadczenie przydatne im kolejno na otwartym i konkurencyjnym rynku pracy.


Uwagi:
— tryb konkursowy,
— zadanie realizowane w trybie  wieloletnim: 2017-2020,

— udział miasta w programie poprzez użyczenie przez miasto 10 lokali mieszkalnych dla organizacji wyłonionej w ramach konkursu na prowadzenie zadania,  

— aby była możliwa rotacja w mieszkaniach wspieranych, konieczna jest współpraca z magistratem i odpowiednimi jednostkami UMŁ, aby uczestnik programu mógł przejść do lokalu socjalnego lub komunalnego po zakończeniu programu, 
— osoby zakwalifikowane do programu powinny mieć wystarczające źródła dochodów (w tym zasiłki), by utrzymać się w mieszkaniu o standardzie mieszkania socjalnego — miasto zatem nie łoży na utrzymanie mieszkania wykorzystywanego w programie; 

— 3 lata (np. na podstawie doświadczeń programu cieszyńskiego „Domy Wspólnoty” Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej „Być Razem”) są odpowiednim okresem do osiągnięcia takiej stabilizacji, aby opuścić mieszkanie wspierane i znaleźć lokal samodzielnie oraz przestać korzystać z programu wsparcia,

—  kadra merytoryczna odpowiedzialna za indywidualny program usamodzielnienia się:
psycholog: 1 os.
terapeuta, w tym uzależnień: 1 os.
pracownik socjalny: 1 os.

pedagog: 1 os.
osoba pierwszego kontaktu od spraw eksploatacyjnych i administracyjnych w mieszkaniach — w ramach obowiązków m.in. doglądanie mieszkań: 1 os.
asystent rodziny: 1 os.

Łącznie (wszystkie kwoty netto): 
6 osób z pensją 2,5 tys./m-c/1 os. 
36 m-cy x 2,5 tys.netto/1 os. = 90 tys. x 6 specjalistów: 540 tys. netto na 3 lata programu

Na umowę-zlecenie:
1 doradca zawodowy (2,5 tys. netto)

Wsparcie wolontariuszy  we współpracy specjalistów z beneficjentami programu w zakresie m. in.:
— nauka dzieci,
— podnoszenie poziomu edukacji przez dorosłych,
— inne aktywności społeczne i kulturalne.

Komentarz komórki/ jednostki organizacyjnej UMŁ (czyli Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej):

Uwaga nieuwzględniona. 
W związku z wytycznymi do projektu budżetu na 2018 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej nie widzi możliwości realizacji zadania. Ponadto w ocenie Ośrodka w realizację programu „Aktywne usamodzielnianie” winny być włączone różne komórki organizacyjne m.in. Biuro Gospodarki Mieszkaniowej UMŁ (w części dotyczącej wskazania i przystosowania mieszkań) oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi (w części dotyczącej bieżącej realizacji zadania);

Niezbędne jest także opracowanie szczegółowych założeń funkcjonowania Rozproszonych Mieszkań Wspieranych.

_____________
O innych propozycjach zgłoszonych do programu współpracy możecie przeczytać TUTAJ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz